1e werkweek

23 september 2012 - Tarakan, Indonesië

Verslag week 1

Zaterdag 15-9-2012

In de ochtend nog naar de autorisaties gekeken en wat kleine wijzigingen aangebracht.

In de middag naar het vliegveld Jakarta voor het vervolg van de reis naar Tarakan.

Zondag 16-9-2012

Onze eerste “werkdag” in Tarakan.

In hotel Swiss Bell International hebben we kamers met internet geboekt.

Helaas kon dat pas op maandag worden gerealiseerd , omdat de ITer van het hotel niet op zondag werkt. Dus waren we aangewezen op de lobby van het hotel met een free hotspot.

Na het ontbijt direct begonnen met het afmaken van de autorisaties het inbrengen van de tarieven.

Deze klus kan niet op een dag worden afgerond. Om 17.30 uur lokale tijd zijn we gestopt met werken en inmiddels is ook onze partner van RHDHV uit Jakarta aangekomen.

Maandag 17-9-2012 t/m donderdag 20-9-2012

Deze dag begint met een meeting met de PDAM van 2 uur. Na de meeting is Roland direct naar de IT afdeling gegaan en Ron naar Financiën.

We kregen ook te horen dat de meteropname op vrijdag 21-9-2012 start en niet op maandag 24-9-2012. Dus onze planning werd ineens wel heel erg krap.

Dit betekent dus dat de migratie uiterlijk op donderdag gereed moest zijn en alle systeem setting voor minimaal meteropname gereed moesten zijn.

Ook was er een wijziging in districten binnen de PDAM geweest. De bestaand inrichting kon dus niet meer worden gebruikt.

Nu begonnen de problemen pas echt.

Roland

De bestanden voor migratie zoals Roland die in juli heeft gekregen konden niet meer worden gemaakt. In de tussentijd is de leverancier van hun huidige billing systeem overgegaan van Microsoft Access naar M-SQL (ook van Microsoft).

Tja daar sta je dan met een planning van 2 dagen om de migratie te doen.

PHP werkt gelukkig ook met SQL alleen niet geheel hetzelfde als M-SQL.

Een extract kon pas worden gegeven zodra het billing voor die dag gereed was (gesloten). Dit is rond 16.00 uur.

Roland is na het ontvangst van het bestand direct met onderzoek begonnen. Nadat het bestand op een geheugen stick was gezet gingen alle Virusscanners op alert. Tja dan heb je dat ook weer.

Blijkt het M-SQL bestand geïnfecteerd en in quarantaine te worden gezet, dus onbruikbaar.

De volgende dag (iedereen was al naar huis) maar weer een poging doen.

Het nieuwe bestand eindelijk ontvangen zonder virussen.

Na war check bleek deze incompleet te zijn. Zucht.  Dus weer wachten tot 16.00 uur.

Ondertussen wel aan het extra conversie programma begonnen wat nodig is om de data in het juiste formaat te krijgen.

Bijkomend probleem is dat we echter 3000 objecten moeten hebben terwijl het M-SQL bestand de gehele database bevatte. Tja welke moet je dan selecteren.

Via het hoofd meteropname kregen we een xls met de adressen.

Op woensdag het programma grotendeels afgemaakt.

Nu nog de match met het bestand van meteropname.

Daaruit bleek weer dat de datakwaliteit ver te zoeken was. De gehanteerde klantnummers kwamen niet altijd overeen met de M-SQL file.

Dus eerst weer een programma maken om de verschillen op te zoeken.

Eindelijk op donderdag na de lunch zijn alle verschillen opgelost en kan eindelijk in de acceptatie de migratie worden gestart.

Rond een uur of 3 had de migratie in test gelopen en het zag er goed uit.

Tegen 19.00 uur was ook de migratie in de productie omgeving een feit en konden we voor meteropname een GO afgeven. Op het nippertje weliswaar maar naar een zware week waarin we beide op de dag en in de avond hard hebben doorgewerkt.

Ron:

Terwijl Roland zich met de migratie bezig hield heeft Ron alle grootboekrekeningen en tarieven verzameld.

Ook bleek dat de autorisatie tabel die we een dag voor vertrek hebben ontvangen niet geheel compleet was. Men had, zo het achteraf bleek, niet helemaal begrepen.

Dus Ron in de weer met de diverse afdelingshoofden om de informatie boven tafel te krijgen.

Nadat we eindelijk dachten alle autorisaties in beeld te hebben, kwamen er dagelijks wijzigen op.

Er is binnen de PDAM geen duidelijke functiescheiding.

Een kassier mag betalingen invoeren, maar een van de kassiers mag ook iets extra’s. Dat betekent binnen het R&B systeem dus een extra autorisatiegroep.  Als het ware twee kassiersgroepen met de een met extra autorisaties.

Ondertussen was deze week ook de nieuwe handterminal programmatuur uitgeleverd. Hiervoor moest ook een aanpassing in een script plaatsvinden.

Deze heeft Ron ook volledig getest en daar kwamen wat bevindingen uit die we weer aan PTI hebben doorgegeven.

Tussendoor regelmatig samen met Roland gewijzigde programmatuur zitten testen.

De voorbereidingen voor het onderdeel meteropname waren net op tijd klaar. Ons pilot gebied omvat 2721 aansluitingen, verdeeld over 2 meteropnemers.

Op donderdag hebben alle meteropnemers samen ruim 2700 barcode stickers geplakt. Vonden ze leuk!!

Vrijdag de hele dag met de eerste meteropnemer het veld in en zaterdag met de tweede.

E.e.a. ging niet erg vlot, want naast invoeren van de meterstand in de hand terminal, moest eerst de nieuwe barcode worden gescand. Dus eerst het betreffende adres in de handterminal selecteren uit een browselist, die gesorteerd is op adres. Lijkt handig, maar meer dan de helft van de adressen heeft geen uniek huisnummer. Dus dan maar scrollen op naam!! Gelijk maar in de namiddag een verzoek bij PTI ingediend, om binnen een straat ook de klantnaam oplopend te sorteren. Hopelijk dinsdag 25 september opgelost.

Opnameresultaat na 2 dagen was 281 van de 2721. Dus nog een hoop werk te doen komende week!!

1. Marijn:
    28 september 2012
    Murphy woont in Indonesië zo te zien... manmanman
    STerkte!